Een tijd terug ontving ik een e-mail waarin mij zeer duidelijk werd verteld, dat het zeer bedroefend met mijn kennis over de Panda update van Google gesteld was.
En of ik maar even hun bedrijf wou gaan inzetten om mijn website weer hoog in de rankings van Google te krijgen.
Soms zijn e-mails leuk.
Om misverstanden weg te nemen en opheldering te geven over de Panda update heb ik het volgende stuk geschreven (overgenomen).
Het is door Google zelf geschreven en legt duidelijk uit wat deze update inhoudt.
Ik zou het niet kunnen verbeteren, vandaar deze integrale overname van de tekst.
[ Bron Google 2011 ]
Wij hebben ons de afgelopen maanden specifiek ingespannen om gebruikers kwaliteitssites in de zoekresultaten van Google te laten te vinden. Dit heeft een aanvulling aan het Google-algoritme tot gevolg gehad, het zogenoemde Panda-algoritme. Dit heeft vooralsnog alleen betrekking heeft op Engelstalige sites en heeft de ranking voor een groot aantal kwaliteitssites verbeterd. De meeste webmasters hoeven zich daarom nergens zorgen over te maken. Voor sites die wel het effect van Panda ondervinden, willen we graag extra informatie bieden over de manier waarop Google naar kwaliteitssites zoekt.
Ons advies aan webmasters is nog steeds om zich te richten op het aanbieden van de best mogelijke gebruikerservaring en zich niet te veel te richten op wat ze als de rankingsalgoritmen of signalen voor ranking van Google beschouwen. Sommige webmasters hebben zich te veel op de vorige Panda-algoritmewijziging gericht, maar Panda is slechts één van de ongeveer 500 verbeteringen die we dit jaar in het algoritme willen doorvoeren. Sinds we Panda hebben geïmplementeerd, hebben we al meer dan tien aanvullende aanpassingen in onze rankingsalgoritmen aangebracht, en sommige site-eigenaren zijn er ten onrechte van uitgegaan dat veranderingen in hun positie werden veroorzaakt door Panda. Zoeken op het web is een complex geheel waarin veel factoren een rol spelen. We raden je dus aan om je niet op specifieke algoritmeaanpassingen te richten, maar op het leveren van een optimale ervaring voor gebruikers.
Wat wordt er onder een kwaliteitssite verstaan?
Het algoritmisch beoordelen van websitekwaliteit is echter een lastige taak. We willen hier enkele ideeën en onderzoekresultaten bespreken die aan de basis van onze algoritmen staan. Hieronder staan het soort vragen dat we onszelf kunnen stellen bij het schrijven van algoritmen die de kwaliteit van sites moeten beoordelen. Je kan ze beschouwen als ons idee van wat gebruikers van ons willen.
We kunnen natuurlijk niets vertellen over de daadwerkelijke rankingssignalen die we in onze algoritmen gebruiken, omdat we niet willen dat mensen daar misbruik van maken. De onderstaande vragen bieden echter wel enig inzicht in de manier waarop Google met dit probleem omgaat:
Het schrijven van een algoritme voor het beoordelen van de kwaliteit van pagina's is een moeilijkere taak dan het beantwoorden van de vragen. Echter hopen wij dat je met de bovenstaande vragen meer inzicht hebt gekregen in de aspecten waarnaar we kijken bij het schrijven van algoritmen die de kwaliteit van sites kunnen beoordelen.
Wat jij kan doen
Naar aanleiding van de feedback die wij hebben ontvangen geven wij graag meer informatie over wat je kunt doen om je ranking in de zoekresultaten van Google te verbeteren, vooral als je denkt dat de Panda-update een negatief effect op je positie heeft gehad. We raden aan rekening te houden met vragen zoals hierboven zijn genoemd, en kwalitatief goede inhoud te produceren in plaats van te proberen je site te optimaliseren voor een specifiek Google-algoritme.
Een andere tip die we kunnen geven, is dat inhoud van lage kwaliteit op bepaalde gedeelten van een website effect kan hebben op de ranking van de hele site. Het verwijderen van pagina's van lagere kwaliteit, het samenvoegen of verbeteren van de inhoud van afzonderlijke, kwalitatief mindere pagina's tot nuttige pagina's, of het verplaatsen van pagina's van lage kwaliteit naar een ander domein zou je uiteindelijk kunnen helpen de ranking te verbeteren van de inhoud met hogere kwaliteit.
We blijven aan aanvullende algoritme-updates werken om webmasters van kwaliteitssites te helpen meer verkeer via zoekresultaten te ontvangen. Als je in de tussentijd feedback hebt, kan je die met ons delen via het Webmasterforum. We zullen de discussies op het forum blijven volgen en zullen informatie over sites doorgeven aan ons team voor zoekkwaliteit om ons te helpen bij toekomstige updates van onze rankingsalgoritmen.